2017
Vizualizace jsou jednou malou podskupinou tvořivosti, která se zařazuje pod pojem 3D grafika. Jsou to nepohyblivé (statické) obrázky, a to většinou objektů, které existují v nehmotné formě, a to pouze na tomto obrázku a neexistující v našem hmotném světě. Jedná se především o studie budov například v architektuře, dále různé typy produktů, jež se chystají do výroby a dolaďují se kosmeticky do finální podoby, dobrým příkladem mohou být automobilky a jejich koncepty automobilů.
Vizualizace se na našem trhu dají jednoduše členit do dvou základních skupin a to architektonické vizualizace a produktové vizualizace, které se navzájem mohou jakkoliv prolínat. Toto členění jsem zvolil spíše z vlastní zkušenosti, na základě toho, jak se pojmy na trhu zažily, než že by měly logické opodstatnění.
Architektonická vizualizace je asi nejznámější formou vizualizace, kterou zná každý. Důvod je ten, že zde není sporu o tom, že projekt, který je vizualizovaný, většinou v danou chvíli reálně nikde nestojí nebo se může měnit jeho vzhled a funkčnost, pokud se jedná o rekonstrukci či revitalizaci. U tohoto typu projektu nelze pořídit fotografie budoucího stavu pro marketingové potřeby, proto je na místě vytvořit obrázky (vizualizace), které budou zachycovat projekt co nejvěrohodněji – a to tak, jak by vypadal po dostavbě, rekonstrukci, apod.
Do kategorie produktové vizualizace spadají vizualizace, které se zaměřují na daný produkt. Může se jednat a typy dveřních křídel, nábytku, stavebních konstrukcí, doplňků zahrad, jídla, elektroniky, prostě všeho, na co si vzpomenete. Vizualizace se tvoří především proto, že fotografie nikdy není dokonalá, vizualizace dokonalá být může.
Nespornou výhodou produktové vizualizace je její použití do katalogů, kdy veškeré obrázky k sobě pasují a ladí, protože se simulují podmínky reálného fotografického studia. Jednotlivé objekty lze upravovat a modifikovat. Kdyby se fotily reálné objekty, tak se náklady mohou vyšplhat do nepředstavitelných výšin. Veškeré produkty by se musely vyrobit, dopravit, poskládat, nasvětlit, vyfotit, rozložit, odvézt. Pro představu, pokud vyrábíte jeden produkt, tak to asi problém není, ale pokud vyrábíte například již zmiňovaná dveřní křídla a máte jeden typ v různých barevných variantách a desénech, tak v tomto případě by musel být každý tento typ vyroben, aby mohl být vyfocen.
Produktové vizualizace jsou vhodné na různé typy ukázek použití daného produktu, které není jednoduché schematicky zachytit, tak aby funkčnost pochopil i laik (možný budoucí klient). Může se jednat o různá podpovrchová čerpadla, různé typy vytápěcích systémů, apod.
Závěrem věřím tomu, že spousta z nás například ani netuší, že se dívá na vizualizaci a ne fotografii. Vím to z vlastní zkušenosti, protože příkladem mohou být nejmenované řetězce rychlého občerstvení, které vystavují vizualizace jídel, které si u nich můžete objednat. A proč to dělají? Protože žádný kuchař na světě vám nepřipraví dokonalé jídlo bez kosmetické vady a s tak pravidelně nakrájenou cibulí a rajčetem.
Autor: Ing. Lubomír Jindřich