2017
Klientova představa je snad nejdůležitějším prvkem při práci na vizualizacích. Bez kompletního a podrobného zadání nelze určit přesnou cenu projektu. Příkladem může být to, že ač by vizualizace na konci projektu vypadala stejně, tak rozdíl mezi špatným a dobrým zadáním projektu je ten, že časová náročnost se může lišit o desítky, až stovky procent. A to se promítne i do cenové nabídky. Na to klienta samozřejmě musí každý profesionál upozornit. Nejlepší je nachystat si, co je potřeba doplnit a klienta s tím seznámit.
Sami si přiznejme, že když máme co nejpřesněji zadanou práci, tak zpracovat takový úkol trvá kratší dobu, než když člověk neví co dělat a chybí mu informace. Většinou pak přemýšlíme, jak problém uchopit, poté se připravujeme na spoustu eventualit, na které ve výsledku ani není kladen důraz, a nakonec nás stejně nepříjemně překvapí něco zcela jiného, s čím jsme nepočítali.
Proto je důležité, aby zadavatel poskytl co nejvíce informací o projektu a o svojí představě. Informace nikdy nebudou stoprocentní a od toho jsme zde my, abychom si s tím poradili a vše patřičně zohlednili. Tím jsme chtěli říci to, že bude-li klient věnovat čas zadání, dostane co si objednal dříve a ušetří tím v prvé řadě vlastní zdroje.
V podkladech by neměla chybět technická dokumentace, podle které v podstatě ve 3D prostředí objekt stavíme. Musíme mít představu o hmotě, všude by měly být zadány rozměry a popisky, pokud klient požaduje přesné ztvárnění, zedník také nepoloží cihlu, aniž by věděl kam.
Příklad, jak se může lišit interiér bez přesného zadání, oproti interiéru, kde bylo zadání upřesněno. Uznejme, že to jsou dva zcela odlišné návrhy, kde nezůstal kámen na kameni.
Tipy z praxe:
- U exteriérů přesné výkresy stavby a terénu, včetně řezů a detailů a kót
- U interiérů přesné výkresy, vybavení
- Povědomí o nejbližším okolí (fotografie, poloha)
- Specifikace použitých materiálů
- Informace o zeleni
- Informace o skupině potencionálních klientu, pro které je projekt určený
- Vzorové vizuály, které klient najde na internetu, abychom měli představu, co se mu vlastně líbí, pokud není specifikováno architektem (pokud klient vybere apartmán s terasou a výhledem na Alpy, tak mu vysvětlit, že pokud vyrábíme vizualizaci bytu v panelovém domě na sídlišti, tak stejného pocitu u vizualizace nedocílíme)
- K jakému účelu budou vizualizace určeny (katalog, plakáty, billboardy, bytové listy, apod.) není nic horšího, než když je projekt odevzdán a klient si vzpomene, že by chtěl na konec vizualizaci použít na billboard a zjistí, že vizualizace není k dispozici v požadovaném tiskovém rozlišení. Napravení této chyby znamená nový rendering do požadovaného vyššího rozlišení (trvá o hodně déle) a nová postprodukce (finalizace a korektury renderu). A co je nejhorší, seznámit klienta s nově vzniklými náklady za naši práci. Proto je důležité si toto vyjasnit hned na začátku a předejít tak mnoha nepříjemnostem.
Autor: Ing. Lubomír Jindřich